Přeskočit na obsah

  • 800 10 12 12INFOLINKA
  • 602 277 382NONSTOP ASISTENČNÍ SLUŽBA

Řidič

Správné sezení není jen seřízení sedadla, ale také seřízení opěrky hlavy a volantu. Správným sezením předcházíme nehodám samotným (lepší ovládání vozu a brzdění) i poranění v případě nehody. Jednotliví pasažéři v autě musí dodržovat řadu společných pravidel, v některých se však liší.

Seřízení sedadla

Sedíme do pravého úhlu

Nastavíme sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu.

Proč: Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a může se nejlépe opřít „do sedačky“ při brzdění.

Podélné nastavení

Nohama prošlápneme brzdu a spojku, podélnou polohu volíme tak, že se posouváme dozadu, abychom nebyli příliš blízko volantu, ale zase ne příliš vzadu, aby při prošlápnutí pedálů byly nohy stále pokrčené v kolenou.

Proč: Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Pokud dojde k nárazu, poloha mírně pokrčených nohou sníží poškození pohybového aparátu, a to především kolenních a kyčelních kloubů, pletence pánevního a bederních obratlů páteře. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů.

Výškové nastavení

V případě potřeby nastavíme sedadlo tak, abychom měli dobrý výhled. Ale zase ne moc vysoko. Vždy by měla zůstat mezi hlavou a stropem mezera velká minimálně jako výška pěsti.

Proč: Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne „stál“ na hlavě.

Držení volantu

Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři.

Proč: Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a také šetrný průběh nárazu pro lidské tělo, které se bude pohybovat vpřed při nehodě. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.

Seřízení volantu

Jsme opření v sedadle a ruce drží volant ve správné poloze. Ruce musí zůstat pokrčené v lokti a pokrčené musí zůstat i v situaci, kdy zatáčíme. Správnou polohu můžeme zkontrolovat např. takto – když nataženou ruku položíme na věnec volantu, dotýká se zápěstí. Při seřizování také dbáme na to, abychom měli skrz volant dobrý výhled na přístroje.

Proč: Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.

Opěrka hlavy

Opěrku hlavy nastavíme výškově tak, aby vrchní část opěrky a vrchní část hlavy byly ve stejné výšce.

Proč: Opěrka hlavy brání zvrácení hlavy směrem vzad, ke kterému dochází okamžitě při zadním nárazu nebo následně při čelním nárazu. Tím je chráněna krční páteř před poškozením obratlů a míchy.

 

Připoutání pásem

Řidič

Dole přes pánevní kosti, nahoře přes střed ramene

Přes tělo má pás vést ideálně dole přes pánevní kosti, a nikoli přes břicho, nahoře přes střed ramene. U různých postav může pomoci výškové nastavení pásu nebo celého sedadla.

Pásy utáhneme a zkontrolujeme, zda nejsou překřížené

Pokud máme tlusté teplé oblečení – rozepneme je a pásy dáme pod ně.

Nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy

Zkontrolujeme, zda nemáme ostré a tvrdé předměty pod pásy (klíče, mobil, tužka apod.).

 

Spolujezdec

Dole přes pánevní kosti, nahoře přes střed ramene

Přes tělo má pás vést ideálně dole přes pánevní kosti, a nikoli přes břicho, nahoře přes střed ramene. U různých postav může pomoci výškové nastavení pásu nebo celého sedadla.

Pásy utáhneme a zkontrolujeme, zda nejsou překřížené

Pokud máme tlusté teplé oblečení – rozepneme je a pásy dáme pod ně.

Nohy nemáme na palubní desce

 

 

 

 

Co nedělat - špatné příklady

Špatně: Nohy a trup nesvírají pravý úhel, ruka je v lokni propnutá
  • Nevhodné předměty pod pásy
  • Moc oblečení (tlustá vrstva oblečení)
  • Pásy na holé kůži
  • Překroucený pás
  • Neutažený pás
  • Ruka venku z otevřeného okénka
  • Moc blízko volantu
  • Propnuté nohy
  • Propnuté ruce
  • Špatné držení volantu
  • Špatně opěrka hlavy
  • Pásy přes břicho
  • Pásy kolem krku
  • Pásy mimo rameno

 

Crash test videa


Správné držení volantu

Psaní poznámek

Nulování počítadla kilometrů

Držení volantu za příčky

 

Přeprava zavazadel v autě

Postup správného balení zavazadel

 

Dbejte na správný postup balení nákladu do zavazadlového prostoru.

 

  1. Těžký kufr a cestovní postýlka dole v kufru hned za sedadly
  2. Balík vody a další těžké předměty na spodek kufru
  3. Dolů do zbývajícího prostoru další těžké kufry
  4. Menší kufry do druhé vrstvy
  5. Stan a těžší předměty k sedadlům
  6. Spacáky a lehké tašky do další vrstvy
  7. Deštníky a dětské pláštěnky ukládáme na dostupné místo v kufru
  8. Nočník, přilby a další lehké předměty ukládáme nahoru
  9. Tašky a spacáky uprostřed, karimatky nahoru
  10. Čepice a polštářky pokládáme na zadní plato
  11. Pití do kapes ve dveřích, svačinu do přihrádky
  12. Malý batůžek dovnitř auta, ideálně na zem mezi přední a zadní sedadla
  13. A můžeme vyrazit!

 

Při balení/přepravě věcí dodržujte následující zásady

Zavazadlový prostor

Těžké věci co nejníže a co nejblíže k sedadlu.

Těžké věci důkladně zajistit – využít ok v kufru, připoutat zadní sedadla bezpečnostními pásy „na prázdno“.

Zadní plato

Nedávat nebezpečné věci (foťák, lékárnička, láhev s pitím, deštník).

Může zde být polštářek, větrovka, čepice, slaměný klobouk.

Jízdní kola

Pokud je místo v zavazadlovém prostoru – bezpečně a kvalitně připoutat.

V homologovaných nosičích (střecha, tažné zařízení).

Lyže a dlouhé předměty

Nejlepší variantou je vak na lyže, který chrání posádku auta při případné nehodě nebo prudkém brzdění.

Lékárnička

Měla by být po ruce a neměla by být vystavena slunečnímu záření.

Hasicí přístroj, trojúhelník, sněhové řetězy

Měly by být snadno dostupné, tj. ne na dně kufru pod všemi převáženými věcmi.

Svačina a pití

Měly by být dostupné za jízdy. Pití uložit do schránky nebo dveří auta.

 

 


Crash test: Neupevněné předměty v autě při čelním nárazu

 

Příklady špatně naloženého automobilu


Špatně: Všechny předměty musí být uložené v zavazadlovém prostoru


Špatně: Na zadním platě by neměly ležet žádné těžké předměty

 

 

Dětské autosedačky

Dětské autosedačky chrání ty nejmenší pasažéry v případě nehody. Pokud jedou děti bez dětské sedačky, podstupují 11x vyšší riziko tragických následků, než kdyby jely v dětské sedačce. Při jízdě v obci je toto riziko dokonce 23x vyšší.

Používání dětských sedaček je povinné (dané zákonem), tj. i ve městech (nízkých rychlostech) a na krátkých vzdálenostech. Dětské autosedačky je možné umístit na místo ve vozidle vybaveného zádržným bezpečnostním systémem (bezpečnostním pásem). Používání dětských sedaček je již naštěstí běžnou součástí cestování automobilem. Nejdůležitější je však správné použití dětské autosedačky.

Důležité jsou

  • výběr správného typu,
  • správná instalace do automobilu,
  • správné poutání dítěte,
  • seřízení pásů,
  • seřízení hlavové opěrky.
Pro větší a spolehlivější ochranu dětí jsou v automobilech úchyty pro dětské bezpečnostní sedačky systému Isofix, které umožňují snadnou instalaci sedačky do vozidla a zároveň zajišťují její pevné uchycení ke karoserii. Navíc jsou častokrát doplněny o úchyty TopTether na zadní straně sedadla, případně v zavazadlovém prostoru. Tyto úchyty omezují rotační pohyb dětské sedačky a v případě nehody tak zpomalují pohyb dítěte směrem kupředu.

Přeprava dětí v autosedačkách platí pro děti, jejichž tělesná výška nepřevyšuje 150 cm. Zákonem povolené výjimky jsou přeprava dětí bez využití dětských autosedaček ve vozidlech policie, hasičského záchranného sboru, zdravotnické záchranné služby, Horské služby nebo taxislužby.

 

 

 

Crash testy

Nepřipoutané dítě

 

Dítě v sedačce

 

Dítě na podsedáku

 

Dítě na podsedáku, pás pod ramenem

 

Dítě nepřipoutané mezi sedadly

 

Dítě nepřipoutané mezi sedadly (čelní pohled)

 

Dítě na klíně dospělého

 

Sídlo firmy:
Veleslavínská 39
162 00, Praha 6
DIČ: CZ63073188

Informace: 800 10 12 12
Ústředna: 220 611 108
E-mail: auto@prerost-svorc.cz
K2 dealer: ŠKODA auto